Als ZZP-er zelf je website vindbaar maken in Google: 3 tips
Als je je eigen bedrijf begint heb je soms het gevoel met 10-0 achter te staan. Waar bij grotere bedrijven overal een expert voor is sta jij er alleen voor. Niet alleen ben je klusser, pedicure, schoonmaker, of hondentrimmer. Je bent tevens verantwoordelijk voor de administratie, klantenrelaties, inkoop, wagenparkbeheer en marketing. En allen zijn ze belangrijk voor het succes van je bedrijf. Overal experts voor inhuren is niet te doen en ook niet nodig. Zo kan je ook zelf aan de slag om je website (beter) vindbaar te maken in Google. We delen drie simpele tips!
Tip 1: Zorg dat je een Bedrijfsprofiel hebt
Voor veel bestaande bedrijven heeft Google ooit automatisch een bedrijfsvermelding aangemaakt. Dit is (op je pc op laptop rechts op je scherm als je een bedrijf opzoekt in Google) een vak met allerlei bedrijfsinformatie. Openingstijden, wat je doet, afbeeldingen, logo, reviews en links om je te bellen, de route naar je zaak te bekijken en je website te bezoeken zijn hierin opgenomen. Zo’n profiel is gratis. Heb je deze nog niet dan kan je die zelf toevoegen via deze link. Ook kan je, als je wel zo’n profiel hebt, deze claimen (er staat meestal bij het profiel “Ben je de eigenaar” en vervolgens kan je het profiel uitbreiden en aanpassen en bijhouden. Als mensen op je bedrijfsnaam zoeken in Google is dit blok al een prachtige manier om goed vindbaar te zijn. Bovendien helpt het Google je bedrijf te leren kennen en beter vindbaar te maken op de juiste zoektermen.
Tip 2: Schrijf veel informatie op je website
Eerlijk gezegd verbazen we ons er nogal eens over. Bedrijfseigenaren die maar enkele zinnen informatie op hun website hebben staan. Liefst geen foto’s en de informatie niet schrijven vanuit de klant maar vanuit zichzelf. Maak op je website voor elke (belangrijke) dienst die je aanbiedt een eigen pagina en schrijf hiervoor een eigen (niet gekopieerde) informatieve tekst van minimaal 250 woorden. Gebruik hierin woorden die iemand zou kunnen gebruiken die jouw diensten zoekt en die zo op jouw pagina kan uitkomen. En schrijf voor je klant, wat is diens probleem wat jij oplost? Dus niet “Ik verkoop haarproducten” maar “Ben je op zoek naar goede en voordelige haarproducten?”. Let op: je kan (in principe) alleen gevonden worden op woorden die op je website staan! Dus zorg dat je de zoektermen waarop je vindbaar wilt zijn in elk geval op je website hebt staan.
Tip 3: Linkjes naar je site
Laat anderen verwijzen naar jouw website! Ken je iemand met een blog? Een influencer of een regionale nieuwssite? Zorg dan dat zij een (tekst) link naar jouw website plaatsen. Eventueel wijden ze een heel artikel (met link) aan je bedrijf! Google hecht veel waarde aan het linkjes naar jouw website en zal je daardoor beter vindbaar maken. Neem dus de tijd om websites te vinden waar een link naar jouw pagina’s kunnen worden opgenomen. Plaats zelf ook (met mate) linkjes naar anderen om elkaar zo te helpen en je website geloofwaardiger te maken.
Zo kan je zelf je website vindbaar maken!
Met deze drie tips leg je een goede basis om de vindbaarheid van jouw website te verbeteren. Is dit een eenmalig iets? Als je het goed wilt doen niet. Zoals met veel zaken is het ook hierbij: hoe meer energie je erin steekt hoe meer rendement je eruit haalt. Heb je dus eens tijd over? Aan de slag! Of zelfs als je dat niet hebt: maak er dan minimaals eens per jaar een dag voor vrij.